Slim omgaan met energie: uitbreiden, besparen, verduurzamen en versnellen door samenwerking

Klaes Sikkema

16:15 - 17:00

Grote Zaal

Van netcongestie naar regie: de lokale ruimte van het net benutten met EMS en energiehubs
Overal duikt het woord netcongestie op. Het remt groei, elektrificatie en verduurzaming. Tegelijk is er veel mogelijk: naast netverzwaring kunnen we door slimme sturing van opwek, opslag en verbruik de bestaande netruimte beter benutten. EMS maken die sturing praktisch en schaalbaar, vooral achter de meter bij mkb, huishoudens en energiegemeenschappen.

Klaes schetst in een visierijke, prikkelende en activerende presentatie de stand van het energieland en laat zien hoe regio’s een volgende stap zetten richting energiehubs en samenwerking die direct resultaat kan opleveren.

Waarom dit juist in Deventer kan werken:
Deventer heeft een sterke voedingsbodem om kennis, ondernemers en overheid te verbinden via Stadscampus De Kien (De Kien). Daar werken partijen als Saxion, Aventus, Topicus, Witteveen+Bos, TAUW, Goudappel, gemeente Deventer en Provincie Overijssel samen met mkb aan innovatie rond grote verstedelijkingsvraagstukken, waaronder netcongestie.

Aanvullende inhoudelijke invalshoek
Wat Klaes ook heel helder kan maken is waarom “netcongestie oplossen” bij voorkeur lokaal en locatiebewust gebeurt met EMS, in plaats van via generieke prijsprikkels op de onbalansmarkt. De netsituatie en piekprofielen op het landelijke hoogspanningsnet (balansvraagstukken) verschillen namelijk wezenlijk van die bij regionale netbeheerders (lokale piekbelasting, vaak gedreven door zon, mkb en huishoudens). Prikkels die goed werken voor landelijke balans kunnen daardoor als bijeffect lokale congestie versterken.
Die lokale mismatch wordt vervolgens weer rechtgetrokken via congestiemanagementinstrumenten zoals GOPACS (een netbeheerdersplatform voor congestiemanagement).
Dat is alsof je een kamer tegelijk verwarmt en koelt: gesocialiseerde kosten en geprivatiseerde baten.
Precies daarom is het zo interessant om in Deventer het gesprek te voeren over lokale sturing, afspraken en use cases rond opwek, opslag en verbruik.

Wat ondernemers aan deze presentatie hebben

  1. Direct perspectief op ruimte voor groei
    Het Nationaal EMS Programma richt zich expliciet op EMS achter de meter, onder meer bij mkb, omdat daar de grootste flexibiliteitswinst te behalen is.
  2. Van individuele optimalisatie naar collectieve slagkracht
    Het programma beoogt versnippering te verminderen door collectieve randvoorwaarden te organiseren, zoals interoperabiliteit en afspraken over rollen en governance, zodat oplossingen beter schaalbaar worden.
  3. Samenwerken loont: EMS en energiesamenwerking als versneller
    De kern is dat lokale sturing van vraag, aanbod en opslag helpt om bestaande infrastructuur beter te benutten en netverzwaring te spreiden of uit te stellen.
  4. Innovatie en nieuwe businesskansen
    De programmatische aanpak zet ook in op marktontwikkeling en economische groei door de Nederlandse EMS-sector te versterken richting schaalbare toepassing.

Biografie

Over Nationaal EMS Programma: rol van Klaes en partners
Klaes Sikkema is mede-auteur en kwartiermaker van het Nationaal EMS Programma, samen met Jeroen Moonen.
Het programma is uitgewerkt in opdracht van TKI Urban Energy, Topsector Energie Digitalisering, Connectr, The Green Village, ROM Utrecht Region (Earth Valley) en RVO.
Met de publicatie is de volgende fase gestart: verdere uitwerking met marktpartijen, netbeheerders, kennisinstellingen, regio’s en beleidsmakers.

Klaes Sikkema: Verbinden en in beweging brengen; of het nu gaat om mensen, organisaties of technologieën. Dit is wie ik ben en wat ik doe. Opgegroeid in een Fries kunstenaarsgezin, waarin mijn verbeeldingskracht zich mocht ontwikkelen en waar ‘kan niet’ simpelweg niet bestond, ben ik nu zelf trotse vader en echtgenoot. ‘Kan niet’ bestaat nog steeds niet, zeker omdat in samenwerking zoveel meer mogelijk is dan alleen.

De creatieve genen die ik van mijn ouders heb meegekregen komen vaak goed van pas bij het bouwen van coalities en het ontwikkelen en concretiseren van innovatieve projecten. Ik heb een voorliefde voor zowel menselijke gedragingen als ook voor (digitale) technologie en de samenhang tussen die twee. Die voorliefde komt voort uit een pallet aan ervaring in zowel inhoudelijk als leidinggevende rollen binnen verschillende sectoren variërend van de telecom en intermediaire diensten tot leiderschapstraining en coaching. Mooie ervaringen die nu samenkomen binnen WE Labs.

Wil je een innovatief idee ontwikkelen tot een concreet project, weten hoe innovatieve technologie bij kan dragen aan de richting van jouw organisatie of een vastgelopen proces vlot trekken, bel me voor een afspraak om te kijken wat WE voor je kunnen doen.

Slimmer werken in de zorg, met meer werkplezier

Leren, delen en innoveren: kom naar het Anders Werkt Beter Kennisfestival op 1 juli 2026! Lorem del solor et amet lipsum nunc dolor.